Nama sebenar al-Khawarizmi ialah
Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi. Selain itu beliau dikenali sebagai Abu
Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Yusoff.
Al-Khawarizmi telah dikanali di Barat sebagai al-Khawarizmi,
al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi dan beberapa cara
ejaan lagi.
Beliau telah dilahirkan di
Bukhara. Pada tahun 780-850M adalah
zaman kegemilangan al-Khawarizmi.
al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220 dan 230M. Ada yang mengatakan al-Khawarizmi hidup
sekitar awal pertengahan abad ke-9M.
Sumber lain menegaskan beliau di Khawarism, Usbekistan pada tahun
194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.
PENDIDIKAN
Dalam pendidikan telah dibuktikan
bahawa al-Khawarizmi ialah seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas. Pengetahuan dan kemahiran beliau bukan sahaja
meliputi bidang syariat tapidi dalam bidang falsafah, logik, aritmetik,
geometri, muzik, kejuruteraan, sejarah Islam dan kimia.
Al-Khawarizmi sebagai guru aljabar
di Eropah. Beliau telah menciptakan
pemakaian Secans dan Tangens dalam penyelidikan trigonometri dan
astronomi. Dalam usia muda beliau
bekerja di bawah pemerintahan Khalifah al-Ma’mun, bekerja di Bayt al-Hikmah di
Baghdad.
Beliau bekerja dalam sebuah
observatory iaitu tempat menekuni belajar matematik dan astronomi. Al-Khawarizmi juga dipercayai memimpin perpustakaan khalifah. Beliau pernah memperkenalkan angka-angka
India dan cara-cara perhitungan India pada dunia Islam. Beliau juga merupakan seorang penulis
Ensiklopedia Pelbagai Disiplin.
Al-Khawarizmi - Manuscript Al Khwarizmis Book of Algebra |
Al-Khawarizmi - Title page of Al-Khwarizmis Kitab Al Jabr Wa Muqabala |
Al-Khawarizmi adalah seorang tokoh
yang mula-mula memperkenalkan aljabar dan hisab. Banyak lagi ilmu pengetahuan yang beliau
pelajari dalam bidang matematik dan menghasilkan konsep-konsep matematik yang
begitu popular sehingga digunakan pada zaman sekarang.
PERANAN DAN SUMBANGAN AL-KHAWARIZMI
Gelaran Al-Khawarizmi
Gelaran Al-Khawarizmi yang dikenali
di Barat ialah al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-karismi, al-Goritmi atau
al-Gorism. Nama al-gorism telah dikenali
pada abad pertengahan. Negara Perancis
pula al-Gorism muncul sebagai Augryam
atau Angrism. Negara Inggeris pula ia
dikenali sebagai Aurym atau Augrim.
Sumbangan Al-Khawarizmi Melalui
Karya
Sumbangan hasil karya beliau
sendiri, antaranya ialah :
Al-Jabr wa’l Muqabalah : beliau
telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan trigonometri dan
astronomi.
Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah :
Beliau telah mengajukan contoh-contoh persoalan matematik dan telah
mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya merupakan persoalan
yamng dikemukakan oleh Neo. Babylian dalam bentuk dugaan yang telah dibuktikan kebenarannya
oleh al-Khawarizmi.
Sistem Nombor : Beliau telah
memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem nombor pada zaman
sekarang.
Ini adalah contoh-contoh sebahagian
beliau yang telah dihasilkan dalam penulisan karya dan ia telah menjadi popular
serta dipelajari oleh semua masyarakat yang hidup di dunia ini.
Hasil Karya Al-Khawarizmi
Sepertimana yang telah kita ketahui,
Al-Khawarizmi dapat menghasilkan karya-karya agong dalam bidang matamatik. Hasil karya tersebut terkenal pada zaman tamadun
Islam dan dikenali di Barat.
Antara hasil karya yang telah beliau
hasilkan ialah :
Sistem Nombor : ia telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Latin iaitu De Numero Indorum.
‘Mufatih al-Ulum’ : yang bermaksud
beliau adalah pencinta ilmu dalam pelbagai bidang.
Al-Jami wa al-Tafsir bi Hisab
al-Hind : Karya ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin oleh Prince
Boniopagri.
Al-Mukhtasar Fi Hisab al-Jabr wa
al-Muqabalah : Pada tahun 820M dan ia mengenai algebra.
Al-Amal bi’ Usturlab’
Al-Tarikh
Al-Maqala Fi Hisab al-Jabr wa
al-Muqabilah.
Ketokohan al-Khawarizmi
Setiap tokoh mempunyai sifat
ketokohannya yang tersendiri. Ketokohan
al-Khawarizmi dapat dilihat dari dua sudut iaitu dari bidang matematik dan
astronomi. Namun bidang matematik akan
diperjelaskan secara terperinci berbanding astronomi kerana ia melibatkan
kajian yang dikaji.
Dalam bidang matematik,
al-Khawarizmi telah memperkenalkan aljabar dan hisab. Beliau banyak menghasilkan karya-karya yang
masyhor ketika zaman tamadun Islam.
Antara karya-karya yang beliau
hasilkan ialah ‘Mafatih al-Ulum’. Sistem
nombor adalah salah satu sumbangan dan telah digunakan pada zaman tamadun
Islam.
Banyak kaedah yang diperkenalkan
dalam setiap karya yang dihasilkan.
Antaranya ialah kos, sin dan tan dalam trigonometri penyelesaian
persamaan, teorem segitiga sama juga segitiga sama kaki dan mengira luas
segitiga, segi empat selari dan bulatan dalam geometri. Masaalah pecahan dan sifat nombor perdana dan
teori nombor juga diperkenalkan. Banyak
lagi konsep dalam matematik yang telah diperkenalkan al-khawarizmi sendiri.
Bidang astronomi juga membuatkan
al-Khawarizmi dikenali pada zaman tamadun Islam. Astronomi dapat ditakrifkan sebagai ilmu
falaq [pengetahuan tentang bintang-bintang yang melibatkan kajian tentang
kedudukan, pergerakan, dan pemikiran serta tafsiran yang berkaitan dengan
bintang].
Seawal kurun ketiga lagi lagi,
al-Khawarizmi telah menghasilkan dua buah yang salah satu daripadanyatelah
diterjemahkan ke Bahasa Latin dan memberi pengaruh besar ke atas Muslim dan
orangSpanyol dan Kristian.
Penggunaan matematik dalam astronomi
sebelum tamadun Islam amat sedikit dan terhad.
Ini disebabkan oleh kemunduran pengetahuan matematik yang terhad kepada
pengguna aritmetik dan geometri sahaja.
Peribadi al-Khawarizmi
Keperibadian al-Khawarizmi telah
diakui oleh orang Islam dan juga Barat.
Al-Khawarizmi telah dianggap sebagai sarjana matematik yang masyhur oleh
orang Islam dan ia diperakui oleh orang Barat.
Ini dapat dibuktikan bahawa G.Sartonmengatakan “pencapaian-pencapaian
yang tertinggi telah doperolehi oleh orang-orang Timur....” Maka temasuklah al-Khawarizmi itu sendiri.
Al-Khawarizmi patu disanjungi kerana
beliau adalah seorang yang pintar. Menurut Wiedmann pula berkata....’
al-Khawarizmi mempunyai personaliti yang teguh dan seorang yang bergeliga
sains’. Setiap apa yang dinyatakan oleh
penulis, ini telah terbukti bahawa al-Khawarizmi mempunyai sifat keperibadian
yang tinggi dan sekaligus disanjung oleh orang Islam.
Strategi Pengislaman Sains Matematik
Pengislaman sains matematik
seharusnya berlandaskan dengan beberapa perkara iaitu, ia hendaklah
berlandaskan tauhid, syariah dan akhlak.
Ini kerana ia perlu bagi tokoh-tokoh yanh beragama Islam supaya
melaksanakan setiap pekerjaan atau tugasan yang mengikut undang-undang Islam.
Tauhid
Tauhid merupakan landasan falsafah
matematik Islam sepertimana dengan ilmu-ilmu Islam yang lain. Mengikut matlamat
Islam, semuanya Ayyatullah [tanda-tanda Allah iaitu symbol kebesaran, kewujudan
dan keEsaan Tuhan. Ungkapan yang wujud sewajarnya mencorakkan kegiatan
matematik. Setiap falsafah dan epistemology sains matematik kita tidak harus
diterima bulat-bulat tanpa syarat.
Syariah
Berasaskan kepada undang-undang yang
mengenali tindak tanduk masyarakat.
Keharmonian dan tanggungjawab kepada umat dan hak diri. Dari sudut ini, ahli matematik Islam yang
cuba menyelesaikan masaalah yang melibatkan perbuatan hukum syariah seperti
judi, riba dan mencabar kebenaran hakiki daripada agama samawi untuk
memperkukuhkan lagi Institusi. Oleh itu,
matematik Islam hendaklah berkembang selari dengan keperluan manusia dan
perkembangan ini juga harus di dalam sudut syariah.
Akhlak
Ciri-ciri akhlak mulia hendaklah
disemaikan kedalam matematik dan juga ia perlu dimasukkan kedalam ilmu-ilmu
Islam yang lain agar manusia dapat menerapkan nilai murni. Ilmu yang dipelajari contahnya akhlak yang
terdapat dalam bidang matematik ini adalah penemuan aljabar yang melambangkan
keadilan. Ini kerana keadilan itu
dituntut oleh agama Islam itu sendiri.
Melalui asas pradigma tauhid dan sya’iyah itu dapat memperkukuhkan lagi
pembinaan akhlak.
Cabang Matematik
Antara cabang yang diperkanalkan
oleh al-Khawarizmi seperti geometri, algebra, aritmetik dan lain-lain.
Geometri
Ia merupakan cabang kedua dalam
matematik. Isi kandungan yang
diperbincangkan dalam cabang kedua ini ialah asal-usul geometri dan rujukan
utamanya ialah Kitab al-Ustugusat[The Elements] hasil karya Euklid : geometri
dari segi bahasa berasal daripada perkataan yunani iaitu ‘geo’ bererti bumi dan
‘metri’ bererti sukatan. Dari segi
ilmunya pula geometri itu adalah ilmu yang mengkaji hal yang berhubung dengan
magnitud dan sifat-sifat ruang. Geometri
ini mula dipelajari sejak zaman firaun [2000SM]. Kemudian Thales Miletus memperkenalkan
geometri Mesir kepada Grik sebagai satu sains dedukasi dalam kurun ke6SM. Seterusnya sarjana Islam telah
mengemaskanikan kaedah sains dedukasi ini terutamanya pada abad ke9M.
Algebra/aljabar
Ia merupakan nadi untuk matematik
algebra. Al-Khawarizmi telah
diterjemahkan oleh Gerhard of Gremano dan Robert of Chaster ke dalam bahasa
Eropah pada abad ke-12. sebelum munculnya
karya yang berjudul ‘Hisab al-Jibra wa al Muqabalah yang ditulis oleh
al-Khawarizmi pada tahun 820M. Sebelum
ini tak ada istilah aljabar.
No comments:
Post a Comment