Ibn Taimiyyah adalah orang yang
mengkaji dan pakar dalam ilmu mantiq. Dia merupakan ulama Ahli Sunnah yang
mengharuskan pengajian ilmu mantiq untuk tujuan menjawab semula tohmahan
golongan falsafah atau ‘aqlaniyyun (orang-orang yang mendahulukan akal
berbanding wahyu).
Sedangkan Ulama-ulama terdahulu
sebelumnya seperti Imam Al-Syafi’I, Imam Ahmad bin Hanbal semuanya mengharamkan
ilmu mantiq. Bahkan Imam Syafi’i dalam perkataannya yang masyhur berkata, “Ilmu
(agama) itu adalah ‘telah meriwayatkan kepada kami’ dan ‘telah memberitahu
kepada kami’ (iaitu hadis Nabi), selain itu adalah perkataan-perkataan Iblis.”
Dalam kita belajar mengenal Allah
SWT, perlu juga untuk kita menyentuh perkara-perkara syubhat yang ditimbulkan
oleh golongan-golongan kuffar, golongan-golongan yang benci Islam, termasuklah
golongan-golongan Jahmiyyah (yang diasas oleh Jahm bin Safwan) di mana mereka
menafikan semua sifat-sifat dan nama-nama Allah.
Jahm bin Safwan yang telah dihukum
bunuh oleh Kerajaan Bani Umayyah pada 128H adalah orang yang mula-mula
menzahirkan akidah mengingkari sifat-sifat ALLAH, di mana akidah ini telah
meresapi kebanyakan pemikiran umat Islam yang terpengaruh dengan ilmu kalam.
Kata mereka, “Sesungguhnya Allah
mendengar tanpa pendengaran, Allah melihat tanpa penglihatan, Allah mengetahui
tanpa ilmu.” Alasan mereka adalah, kalau kita mengatakan Allah ada ilmu,
makhluk juga ada ilmu, bererti kita menyamakan ALLAH dengan makhluk. Kalau kita
kata Allah mendengar, makhluk juga mendengar, bererti Allah sama dengan
makhluk. Itu dakwaan dan kefahaman mereka. Maha Suci Allah dari apa yang mereka
katakan. Kefahaman ini salah bahkan dihukum oleh ulama salaf sebagai akidah
yang terkeluar daripada Islam.
Ya, Allah SWT memiliki ilmu. Manusia
juga diberi ilmu. Tetapi ilmu Allah SWT dengan ilmu manusia tidak sama. Allah
mendengar, manusia juga mendengar. Pendengaran Allah dengan pendengaran manusia
mustahil sama. Begitu juga pendengaran manusia dengan pendengaran binatang
tidak sama. Kita berpegang kepada keumuman ayat Al-Quran, Laisa kamislihi
syai-un waHuwa Al-Sami’ Al-Basir “Tidak ada sesuatu pun yang semisal denganNya
(Allah), dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Al-Syura: 11)
Ulama Ahli Sunnah menetapkan kaedah:
“Nama-nama dan Sifat-Sifat ALLAH hanya untukNYA, persamaan nama tidak
menunjukkan persamaan yang diberi nama.”
Sebagaimana Allah SWT menamakan
diriNya dengan ‘Alim (Maha Mengetahui) dan Halim (Maha Penyantun), Dia juga
memberi nama kepada sebahagian hambaNya dengan Alim dan Halim seperti mana
firmanNya, “Dan mereka memberi khabar gembira kepadanya dengan seorang anak
yang ‘alim.” (Al-Dzariyat: 28)
Alim dalam ayat ini disandarkan
kepada manusia. Allah juga menamakan diriNya dengan sifat ‘alim. “Innallaha
‘Alimun Hakim (Sesungguhnya Allah itu Alim dan Hakim)”, tetapi ‘Alim Allah
dengan alim manusia tidak sama. Ahli Kalam mengingkari sifat-sifat yang ALLAH
tetapkan untuk diriNya dan mengubah kepada maksud lain. Ini adalah penyakit
Ahli Kalam apabila terlalu menggunakan akal dalam membicarakan sifat ALLAH.
Kita mohon kepada ALLAH kesejahteraan dalam agama.
Kita kena biasakan membicarakan
perkara seperti ini supaya kita tidak tergolong di kalangan orang-orang yang
keliru apabila muncul golongan yang cuba menyamakan Allah SWT dengan
makhlukNya.
Ada orang bertanya kepada saya,
“Kalau kita kata Allah SWT ada gigi, apa jawapan ustaz?” Saya jawab, “Pertama,
kita perlu tahu bahawa Allah SWT tidak menyerupai segala sesuatu. Tidak ada
satu benda pun yang sama atau serupa dengan Allah. Ini pasti. Kedua, ada atau
tidak Allah atau RasulNYA sebut tentang gigi Allah? Jawapannya tidak ada. Tidak
ada dalil menyebut Allah ada gigi, tidak ada dalil juga yang menafikan Allah
ada gigi.
Jadi tanggungjawab kita adalah: “Dan
jangan kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak ada ilmu tentangnya,
sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati semua itu akan ditanya.”
(Al-Isra: 36)
Jangan pandai-pandai menetapkan
suatu yang kita tidak tahu tentang ALLAH, dan jangan kita nafikan sesuatu yang
Allah tidak khabarkan kepada kita. Namun jika ada yang memperincikan dengan
mengatakan bahawa Allah ada gigi seperti gigi manusia, wajib kita nafikan hal
itu kerana mustahil sifat Allah seperti sifat manusia. Allah tidak menyerupai
sesuatu pun.
PERKARA GHAIB DIAMBIL DARI AL-QURAN
DAN HADIS SAHAJA
Ini adalah perkara ghaib dan penting
untuk kita mempelajarinya. Ia mengajar kita berpegang teguh dengan Al-Quran dan
Sunnah, sebab hanya Al-Quran dan Sunnah sebenar-benarnya menceritakan benda
yang ghaib. Sebab itu kehidupan perlu dimulakan dengan pelajaran dan pemurnian
akidah.
Ini kerana akidah melibatkan perkara
ghaib, kita tidak nampak, dan sandaran kita hanya Al-Quran dan Sunnah. Setelah
itu baru pergi kepada ibadah dan selainnya. Dengan itu barulah kita tidak
meninggalkan Al-Quran dan Sunnah apabila berbicara tentang agama.
Dukacitanya hari ini orang
membelakangkan pelajaran akidah, maka apa yang berlaku adalah semua tentang
agama ini diulas menurut akal masing-masing. Apa yang tidak bertepatan dengan
logik akal ditolak tepi. Ini permasalahan yang kita temui dalam masyarakat kita
dan ia perlu diatasi.
No comments:
Post a Comment