Azalina......... kerja kerasnya selama ini berbaloi |
PETALING JAYA: Seorang penjual jalanan, kelahiran
Malaysia yang pernah hidup dalam serba kemiskinan kini bersedia untuk membuka
restoran dengan keluasan 15,000 kaki persegi di ibu pejabat Twitter di Bay
Area, San Francisco.
Generasi kelima peniaga jalanan berketurunan
'mamak', Azalina Eusope pernah menolak kereta sorong di Pulau Pinang, menjual
pencuci mulut, sehinggalah beliau bertemu dengan suaminya dari Amerika dan
berpindah ke San Francisco, tempat di mana beliau kini berjaya dalam
perniagaannya.
"Membesar sebagai seorang 'gadis mamak' bukan
fantasi bagi sesiapa. 'Mamak' biasanya berada di bahagian bawah sistem kasta di
Malaysia suatu masa dahulu," katanya dalam temu bual bersama majalah dalam
talian yang dikendalikan oleh Whole Foods, Dark Rye.
"Oleh kerana sistem kasta, golongan 'mamak'
hanya dibenarkan untuk melakukan perkara-perkara tertentu sebagai
profesion," katanya.
Azalina berkata dia mahu membebaskan diri dari
acuan yang diperkatakan, jadi beliau mendapat keputusan yang baik dalam
peperiksaan di sekolahnya untuk mengejar impiannya menjadi seorang doktor.
Walau bagaimanapun, hati Azalina kecewa apabila
permohonannya untuk memasuki kolej telah ditolak.
Selepas mendapat berita buruk itu, beliau
mendapatkan nasihat daripada seorang guru yang menyarankan supaya beliau
belajar memasak dengan lebih baik.
"Cukup aneh, apabila dia mencadangkan
'Mengapa tidak awak pergi ke sekolah masakan," Azalina mengimbas
pengalamannya.
Apabila Azalina berkahwin dengan suaminya dan
mengikutnya kembali ke Amerika Syarikat, beliau bergelut untuk mengatasi satu
kejutan budaya yang amat besar sebaik sahaja tiba di sana.
"Saya membesar di sebuah kampung, kami
berjalan apabila mahu ke mana-mana, kami tidak mempunyai televisyen, dan tidak
tahu bagaimana rupa bentuk peti sejuk.
"Kali pertama saya menyentuh komputer ketika
saya baru melahirkan anak lelaki saya iaitu pada tahun 2002," kata Azalina
dalam temu bual dengan Mashable.
Azalina berkata untuk mengatasi kerinduan dan
kejutan budaya itu, dia akan memasak makanan yang beliau makan sewaktu
membesar.
Azalina dan suaminya |
Hobi beliau akhirnya bertukar menjadi satu
perniagaan pada tahun 2010 apabila beliau membuka sebuah kedai di pasar tani di
San Francisco.
"Saya meminjam USD500 dan mula menjual
makanan di pasar tani. Saya akan mengejutkan anak-anak saya pada pukul 3 pagi
dan kami memasukkan semua makanan ke dalam kereta untuk kami pergi
menjualnya," kata Azalina.
Azalina dan suami sedang mengangkat peralatan untuknya berniaga |
Tetapi dalam tempoh enam minggu pertama, tiada
siapa yang datang makan makanan yang dijualnya.
Perniagaan beliau kemudian mula mendapat perhatian
apabila penulis terkemuka makanan, Andrew Knowlton menyenaraikan kedainya
sebagai salah sebuah daripada 10 kedai makan jalanan terbaik di San Francisco
dalam majalah 'Bon Appetit' pada tahun 2010.
Azalina kemudiannya bertukar ke bidang katering,
majlis dan acara, dan bertemu dengan seorang pembeli yang menawarkannya untuk
menjual sendiri aneka sosnya di Whole Foods Market, sebuah rangkaian pasar raya
di Amerika.
"Saya mahu memberitahu orang ramai tentang
mamak dan siapa kami dan saya ingin memberitahu cerita melalui makanan
saya," kata Azalina.
"Ini adalah jenis makanan yang mengingatkan
saya tentang budaya, keluarga dan kenangan saya.
"Anda tidak dapat menolaknya. Ia ada dalam
keluarga dan dalam jiwa anda. Lambat laun ia akan datang dan mencari anda walau
di mana dan siapa anda sekali pun," katanya.
Di sebalik kejayaan beliau, Azalina berkata
kerjanya tidak mudah yang menuntut beliau bekerja selama 18 hingga 20 jam
sehari, dengan hanya tidur dua hingga tiga jam.
Beliau berkata dua orang anaknya yang
memberikannya kekuatan untuk beliau terus menjalankan urusan perniagaan.
Tonton video temuramah Azalina
No comments:
Post a Comment