Hajar al-Asqalani rhm. telah membuat
perbezaan dan memberi pengertian setiap satu kedudukan hadis seperti sahih,
hasan, dan lemah. Apa kepentingan untuk kita mengetahui ilmu ini? Apa tujuan
kita mengetahui kedudukan hadis sama ada sahih, hasan, ataupun palsu?
Kita perlu mendapatkan kepastian dan
kesahihan suatu hadis kerana kita hendak menjadikannya sebagai asas dan sumber
rujukan dalam Agama. Kita hendak solat dengan cara yang betul, sebab itu kita
mesti pastikan riwayat tentang solat yang sampai kepada kita adalah riwayat
yang sahih (benar), bukan riwayat yang palsu (direka-reka) atau lemah dan
diragui.
Sebahagian orang mengambil mudah dan
tidak peduli. Asalkan ia disebut hadis, mereka menerima semuanya termasuk yang
lemah dan palsu. Sedangkan hal ini melibatkan urusan Akhirat, yang menentukan
amalan diterima atau ditolak, yang melibatkan syurga atau neraka, maka
hendaklah setiap amalan yang dilakukan itu kita pastikan sahih datang dari Nabi
SAW supaya diterima dan dihitung sebagai amal soleh. Sabda Nabi SAW,
“Barangsiapa yang melakukan suatu amalan (ibadah) yang tidak kami perintahkan,
maka ia tertolak.” (Riwayat Muslim)
Kalau amalan yang dilakukan tidak
betul, bagaimana ia hendak dihitung? Analoginya, majikan memberi kerja kepada
kita di pejabat sebagai kerani menaip surat. Dalam waktu bekerja kita membuat
kerja lain seperti sapu sampah, cuci tandas, bersihkan sawang. Kemudian pada
hujung bulan kita ‘claim’ upah sapu sampah dan sebagainya. Adakah majikan akan
membayar upah bagi kerja yang tidak dipertanggungjawabkan ke atas kita?
Semestinya tidak.
Begitu juga urusan kita dengan ALLAH,
Allah telah memberikan garis panduan kerja, tanggungjawab dan tugasan yang kita
perlu buat melalui RasulNya, jika kita buat selain dari apa yang ditunjukkan
oleh utusanNya, adakah kita yakin ia diterima oleh ALLAH? Secara zahirnya ia
tidak diterima kerana kita melakukan sesuatu yang di luar tugasan yang
diberikan. Jadi untuk pastikan tugas yang dibuat itu betul, hendaklah kita
teliti apa yang sampai kepada kita khususnya hadis Nabi, hendaklah dipastikan
sahih agar amalan yang dilakukan bertepatan dengan kehendak Allah SWT dan
RasulNya SAW.
Hadis Dhaif
Hadis dha’if ialah hadis yang tidak
sampai ke tahap hadis yang boleh diterima. Hadis yang boleh diterima ada dua;
sahih dan hasan. Hadis sahih pula terbahagi kepada sahih lizatihi dan sahih
lighairihi. Hadis hasan juga terbahagi kepada dua; hasan lizatihi, hasan
lighairihi. Lizatihi merujuk kepada zatnya, yakni hadis itu sendiri sahih dan
tidak perlu kepada sokongan. Adapun lighairihi, hadis itu menjadi sahih atau
menjadi hasan kerana disokong oleh hadis lain.
Adapun hadis dhaif ialah hadis yang
tidak sampai tahap hadis yang boleh
diterima. Ada beberapa pendapat para ulama bersangkutan hukum beramal dengan
hadis dhaif;
Pendapat pertama mengatakan haram
beramal secara mutlak. Ini pendapat Imam Al-Bukhari, Imam Muslim, juga guru
Imam Al-Bukhari – Ali Ibn Al-Madini. Pendapat ini juga didokong oleh Abu Bakar
Ibn Al-Arabi dan Imam Al-Syaukani.
Imam Muslim di dalam muqaddimahnya
membuat satu bab khusus Haram Meriwayatkan Sesuatu Yang Kamu Tidak Pasti Datang
Daripada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam. Kemudian beliau membawakan sebuah
hadis, “Memadai seseorang itu dikatakan pendusta apabila dia menyampaikan semua
yang dia dengar.” (Riwayat Muslim)
Ada yang mendakwa tiada perkataan
Imam Bukhari yang mengatakan tidak boleh beramal dengan hadis dhaif.
Sememangnya Imam Bukhari tidak pernah menyebut secara jelas. Tetapi seperti
yang dinyatakan oleh Syaikh Jamaluddin Al-Qasimi, begitu juga Al-Imam
Ash-Shan’ani dan yang lain bahawasanya Imam Bukhari sangat tegas dalam
mengambil sesuatu hadis. Ketegasan beliau sehingga beliau berhati-hati untuk
beramal dengan hadis hasan. Apatah lagi hadis yang berstatus dhaif, seperti
yang dinyatakan oleh Imam Ash-Shan’ani di dalam kitabnya Taudhihu Al-Afkar. Ini
fahaman ulama hadis tentang kenyataan Al-Imam Al-Bukhari dalam kitab beliau.
Pendapat kedua mengatakan boleh
beramal dengan hadis dhaif secara mutlak. Ini dikatakan sebagai pendapat Imam
Abu Hanifah, Imam Al-Syafi’i, juga Imam Ahmad bin Hanbal. Kita harus faham
bahawa ulama-ulama fuqaha sentiasa diminta fatwa. Mereka akan mendahulukan
hadis dhaif berbanding logik akal fikiran. Tetapi sekiranya terdapat hadis
sahih, mereka akan menggunakan hadis sahih dan menolak hadis dhaif. Oleh itu
disandarkan kepada mereka kenyataan bahawa mereka membolehkan beramal dengan
hadis dhaif.
Pendapat ketiga adalah boleh beramal
dengan hadis dhaif berkaitan kelebihan amal (fadhail amal) tetapi dengan
syarat. Ini pendapat yang masyhur dari Al-Imam An-Nawawi dan diulas oleh
Al-Hafiz Imam Ibnu Hajar Al-Atsqalani.
Orang yang menggunakan pandangan ini hanya mengikut sebahagian syarat
dan meninggalkan sebahagian yang lain. Mereka tidak mengikut kesemua syarat
yang digariskan. Ini kerana syarat-syaratnya amat ketat;
Hendaklah Dhaif Itu Bukan Dhaif Yang Bersangatan.
Hendaklah hadis dhaif itu bukan
berkaitan dengan hukum hakam, tetapi hanya berkaitan dengan kelebihan-kelebihan
beramal. Jadi sekiranya hadis dhaif itu membentuk satu hukum, ia tertolak.
Tidak boleh meyakini bahawa hadis itu
datang dari Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam.
Tidak boleh menyeru manusia beramal
dengannya. Haram hukumnya menyebarkan hadis dhaif dan kemudian menyeru manusia
beramal dengannya.
Hendaklah hadis dhaif itu terhasil
dari hukum yang asal yang telah sedia ada. Contohnya, hukum mentaati ibu bapa
adalah wajib berdasarkan dalil dari Al-Quran dan hadis sahih. Maka kelebihan
mentaati ibubapa termasuk dalam kelebihan beramal, at-targhib wat tarhib. Ia
mestilah terhasil dari hukum asal yang sabit dari Al-Quran atau hadis sahih.
Sekiranya kelebihan beramal itu membentuk suatu hukum baru maka ia tidak boleh
diterima. Untuk membentuk hukum solat dengan kelebihan tertentu tidak
dibolehkan, sebab itulah Imam Al-Nawawi sendiri menolak solat Raghaib sempena awal
bulan Rejab kerana tiada hadis Nabi SAW tentang solat Raghaib.
Inilah lima syarat yang diperuntukkan
oleh Imam Al-Nawawi sebelum membolehkan beramal dengan hadis dhaif. Sedangkan
adakah orang yang beramal dengan hadis dhaif mengikuti semua syarat-syarat ini?
Mereka menyeru orang beramal dengannya, bahkan orang awam tidak mampu
membezakan hadis yang kurang daif atau bersangatan daifnya. Jadi jika tidak
mampu memenuhi syaratnya maka jangan
beramal, tinggalkanlah yang dhaif kerana di sana terdapat banyak hadis-hadis
sahih yang belum diamalkan. Beramallah dengan hadis-hadis sahih.
Hadis Palsu
Saya pernah mencadangkan agar
diwujudkan satu akta penyebaran hadis di bawah jabatan agama. Di bawah akta
ajaran sesat contohnya boleh dimasukkan satu akta khas penyebaran hadis. Dahulu
pada sekitar kurun kedua dan ketiga hijrah, penyebar hadis palsu dihukum bunuh
atau dipenjara seumur hidup.
Maisarah Ibnu Abd Rabbuh, Nuh Ibn Abi
Maryam dan Muhammad Ibn Sa’id Al-Mashlub adalah pemalsu hadis dan semua dihukum
bunuh. Nuh Ibn Abi Maryam dibunuh kerana menyebarkan kelebihan surah dalam
Al-Quran. Ketika ditanya pemerintah mengapa dia mencipta hadis palsu, jawabnya
adalah kerana manusia pada masa itu sibuk dengan kitab sejarah Ibn Ishaq dan
fiqh Imam Abi Hanifah sehingga tidak membaca Al-Quran jadi beliau menciptakan
hadis bertujuan menarik minat manusia agar membaca Al-Quran.
Di Malaysia masih banyak buku,
penceramah yang menyampaikan hadis palsu, kisah Umar Al-Khatthab ra. menanam
hidup-hidup anak perempuannya semasa kecil diceritakan oleh guru-guru sekolah.
Orang mendengar kisah tersebut sehingga menangis kesedihan. Walhal kisah ini
karut dan tuduhan palsu ke atas Umar. Mana mungkin Umar membunuh anak
perempuannya, anak sulungnya Hafsah dewasa dan menjadi isteri Nabi SAW.
Memang ada orang arab pada masa itu
di kalangan Bani Tamim yang membunuh anak perempuan tetapi ia bukan keturunan
Umar, Umar adalah arab Quraisy. Masyarakat arab dahulu umumnya tidak membunuh
anak perempuan mereka seperti mana kata Hindun, “Kami membesarkan anak-anak
kami, apabila mereka besar kalian membunuhnya.” Dia menunjuk kepada Nabi kerana
setelah anak mereka besar, mereka dihantar perang, menjadi tawanan perang, dan
sebagainya.
Perkataan ini satu bukti menunjukkan
masyarakat arab tidak membunuh anak-anak kecuali beberapa kabilah kerana
beberapa sebab seperti; mempercayai sial, takut anak menjadi tawanan di mana
pada masa itu tiada undang-undang dan peraturan hidup, siapa kuat dan berkuasa
maka dia raja. Jadi mereka membunuh anak perempuan sejak kecil kerana cemburu
yang keterlaluan menyebabkan mereka tidak sanggup melihat anak perempuan mereka
ditawan. Tetapi Umar tidak melakukan demikian.
Banyak hadis palsu yang datang dari
kalangan Syiah untuk memburukkan para sahabat, antaranya Abdurrahman bin Auf
masuk syurga merangkak kerana kekayaannya. Syiah juga membacakan hadis-hadis
palsu menceritakan kelebihan Ali di mana riwayat tersebut tidak ada
sandarannya.
Sebab itu perlu diwujudkan akta
khusus bagi mengawal penyebaran hadis agar setiap hadis yang dibaca di
mana-mana tempat sama ada masjid, surau, akhbar, buku dan sebagainya terikat
dengan undang-undang secara khusus sebagai langkah permulaan. Maka sesiapa yang
hendak menyebarkan sebarang berita yang disandarkan kepada Nabi mestilah
memastikan kesahihannya terlebih dahulu. Kecuali jika disebarkan untuk
menjelaskan kepalsuannya. Kita mestilah hati-hati dalam penyebaran hadis,
kerana kata Nabi SAW, “Barangsiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja maka
siaplah tempatnya di dalam neraka.” (Riwayat Muslim)
Berkata Ibnu Mas’ud ra., “Lebih baik
kamu menyekat dirimu dari melakukan satu sunnah dari kamu menyibukkan dirimu
melakukan bid’ah.” Bukan beliau melarang melakukan sunnah, tetapi bagi riwayat
yang kita tidak pasti kesahihannya, lebih selamat kita tinggalkan. Kalau
beramal kita mungkin melakukan bid’ah sedangkan ia dilarang, jadi tidak mengapa
kita tidak beramal dengannya jika tidak pasti.
Sumber - Ustaz Dr. Fathul Bari Mat Jahya
No comments:
Post a Comment