Para Ulama selalu menekankan perihal
adab dalam menuntut ilmu. Kerana yang menjadikan ilmu itu bermanfaat dan berkat
adalah apabila disertai dengan adab daripada para penuntut ilmu.
Saya suka mengungkapkan perkataan
Al-Imam Al-Muhaddis Abdullah bin Al-Mubarak rahimahullah, seorang tokoh ulama
salaf, seorang tabi’ tabi’in yang hidup sebelum zaman Imam Al-Syafi’i
rahimahullah. Beliau mengatakan bahawa adab menuntut ilmu ada enam;
Pertama: Ikhlas.
Kedua: Mendengar dengan baik.
Ketiga: Faham.
Keempat: Menulis.
Kelima: Beramal dengan ilmu tersebut.
Keenam: Mengajarkan ilmu tersebut
kepada orang lain.
SUKARNYA MENJAGA KEIKHLASAN
Berapa ramai manusia pada hari ini
menghadiri majlis-majlis ilmu, mempelajari ilmu agama dalam keadaan tidak
ikhlas. Sama ada sekadar ingin mengisi masa lapang, atau ingin mencari
kesilapan dan kesalahan orang, atau bertujuan mendapat ganjaran-ganjaran tertentu,
anugerah tertentu, ingin dilihat dan disanjung oleh sebahagian manusia, dan
sebagainya.
Allah SWT dan Rasulullah SAW memurkai
ibadah tanpa disertai dengan ikhlas. Ikhlas adalah perintah Allah SWT. Menuntut
ilmu agama merupakan fardu ain yakni wajib ke atas setiap individu Muslim. Nabi
SAW bersabda, “Menuntut ilmu (agama) itu wajib atas setiap Muslim.” (Sahih.
Riwayat Ibnu Majah)
Apabila arahan ini datang daripada
Nabi SAW, maka melakukannya merupakan ibadat, dan setiap ibadat mestilah
terbina di atas keikhlasan. Sekiranya kita sekadar menuntut ilmu untuk mengisi
masa lapang, kita tidak mendapat sebarang ganjaran. Menuntut ilmu adalah
ibadah, dan setiap ibadah terbina dengan keikhlasan dan mengikuti Nabi SAW.
Firman ALLAH SWT, “Tidaklah kalian
diperintah untuk beribadat kepada Allah melainkan dengan ikhlas.” (Surah
Al-Bayyinah: 5)
Nabi SAW menceritakan tentang ikhlas
dalam hadis yang masyhur, “Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada niat,
dan setiap manusia itu bergantung pada apa yang dia niatkan. Barang siapa yang
hijrah kerana Allah dan Rasul maka hijrahnya kerana Allah dan Rasul,
barangsiapa yang hijrahnya kerana dunianya atau wanita yang ingin dinikahi,
maka hijrahnya adalah apa yang dia niatkan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Imam Al-Syafi’i apabila melihat hadis
ini beliau berkata, “Hadis ini termasuk dalam 70 cabang daripada cabang-cabang
ilmu.”
Hadis ini cukup besar pengertiannya
bagi orang-orang yang memahami tentang keikhlasan. Imam Al-Bukhari meletakkan
hadis ini sebagai hadis yang pertama. Imam Al-Nawawi dalam kitab Riyadhus
Solihin meletakkan hadis ini sebagai hadis yang pertama. Dalam kitab Al-Azkaar
beliau meletakkan hadis ini sebagai hadis yang pertama. Dalam kitab Hadis 40,
beliau meletakkan hadis ini sebagai hadis yang pertama. Ini menunjukkan betapa
ulama-ulama dulu apabila hendak menulis, mereka mengingatkan diri mereka
tentang keikhlasan, tentang niat.
Ini juga menunjukkan betapa niat yang
ikhlas itu mesti wujud di dalam setiap amal ibadah yang hendak dikerjakan. Oleh
itu kita perlu pandang serius perihal niat. Kerana niat manusia mendapat
ganjaran pahala, kerana niat manusia mendapat dosa.
Imam Muslim meriwayatkan hadis
menceritakan tentang tiga golongan manusia yang mana di dunia mereka dimuliakan
oleh masyarakat.
Golongan yang pertama adalah seorang
yang telah gugur di medan perang. Dia dipanggil dan ditunjukkan kepadanya
nikmat yang telah diberikan kepadanya, dan ditanya kepadanya apakah yang telah
dia lakukan dengan nikmat itu. Maka dia mengatakan bahawa, ‘Ya Allah, sungguh
aku telah berjuang di jalanMu sehingga aku gugur di medan perang’. Lalu Allah
mengatakan, ‘Engkau telah berdusta. Sebaliknya engkau berjuang supaya dikatakan
sebagai seorang yang berani, dan engkau telah diperkatakan sedemikian’. Maka
dia diseret dengan mukanya, lalu dihumban dalam api Neraka.
Golongan kedua pula adalah orang yang
telah menuntut ilmu, mengajarnya dan membaca Al-Quran. Dia dipanggil, lalu
diperlihatkan kepadanya nikmat yang telah diberi kepadanya, lalu dia ditanya
tentangnya. Dia mengatakan, ‘Sungguh aku telah menuntut ilmu dan mengajarnya
untukMu Wahai Allah, dan aku telah membaca Al-Quran untukMu wahai Allah.’ Lalu
dikatakan kepadanya, ‘Engkau berdusta. Engkau menuntut ilmu supaya engkau
dikatakan sebagai alim, dan engkau membaca Al-Quran supaya engkau dikatakan
sebagai qari’, dan engkau telah pun dikatakan begitu oleh manusia.’ Maka dia
pun diseret dengan wajahnya di tanah dan dihumban dalam api Neraka.
Golongan ketiga adalah orang yang
telah diperluaskan kepadanya oleh Allah dengan diberikan segala bentuk harta
kepadanya. Mereka diseru dan diperlihatkan nikmat yang telah diberikan, dan
ditanya apa yang telah dilakukan dengan nikmat itu. Mereka menjawab, ‘Sungguh
tidaklah jalan untuk aku berinfaq keranaMu wahai Allah, melainkan aku telah
infaq pada jalan itu.’ Allah mengatakan, ‘Engkau berdusta. Engkau telah infaq
hanya untuk dikatakan oleh manusia sebagai orang yang pemurah, dan engkau telah
pun dikatakan begitu oleh manusia.’ Lalu dia diheret dengan wajahnya dan
dihumban ke dalam api Neraka. (Riwayat Muslim)
Subhanallah. Di dunia jutaan manusia
mengangkatnya. Di dunia, jutaan manusia memuji dan memujanya, tetapi di Akhirat
dia tergolong di kalangan ahli neraka. Semuanya kerana niat. Kerana itu setiap
ibadah yang kita lakukan perlu bermula dengan niat yang benar.
Seorang salaf, Yahya bin Kathir
rahimahullah berkata, “Hendaklah kalian semua belajar tentang niat, kerana
mempelajari tentang niat ini lebih berkesan daripada terus menerus mempelajari
tentang amalan.”
Kerana itu para
ulama seringkali mengingatkan kita tentang kepentingan niat. Cukup cantik
kiasan yang dibuat oleh Al-Imam Ibnu Al-Qayyim rahimahullah di mana beliau
berkata, “Sesungguhnya suatu amalan tanpa keikhlasan dan tanpa mencontohi Nabi
SAW adalah seperti seorang musafir yang memenuhi begnya dengan pasir.
Memberatkannya tetapi tidak bermanfaat baginya.”
Ini gambaran bagi
manusia yang tidak ada keikhlasan dalam melakukan amal, dan juga manusia yang
beramal tetapi tidak mencontohi Nabi SAW. Setiap amalannya di atas muka bumi
sia-sia belaka. Dengan itu saya tekankan sekali lagi bahawa niat merupakan
perkara serius yang wajib kita ingat mengingatkan sesama Muslim, khususnya
dalam perlaksanaan apa jua ibadat.
Menuntut ilmu adalah ibadat, maka
berkewajipan bagi kita memulakan semangat menuntut ilmu dengan niat yang ikhlas
hanya semata-mata inginkan keredaan Allah SWT.
PETANDA IKHLAS DALAM MENUNTUT ILMU
Keikhlasan dalam menuntut ilmu akan
memberi kesan kepada seseorang. Salah satu tanda ikhlas dalam menuntut ilmu
adalah ilmu tersebut akan bermanfaat bagi diri dan bermanfaat pula bagi orang
di sekitarnya. Sabda Nabi dalam sebuah hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim,
“Perumpamaan hidayah yang aku diutus
oleh Allah dengannya dan ilmu adalah bagaikan air hujan yang turun membasahi
bumi; ada bahagian tanah yang subur yang menyerap air maka ia menumbuhkan
rumput dan tumbuhan yang banyak.
Ada tanah gersang yang menampung air
kemudian Allah menjadikannya manfaat bagi manusia. Maka mereka minum darinya,
memberi minum haiwan ternak dan menanam. Dan ada pula tanah lain yang tandus
gersang, ia tidak menyimpan air dan tidak pula bisa menumbuhkan tumbuhan.
Itulah perumpamaan orang yang
memahami agama Allah lalu dia mengambil manfaat dari apa yang aku diutus Allah
dengannya, maka dia belajar dan mengajarkannya. Dan perumpamaan orang yang
tidak menghiraukannya, dan tidak mahu menerima hidayah Allah yang aku diutus
dengannya.” (Muttafaqun ‘alaih)
Orang yang ikhlas sedar bahawa ilmu
yang dicari adalah untuk diamalkan. Ilmu dicari sebagai bekal untuk memperbaiki
ibadatnya kepada Allah, tidak terhenti setakat menambahkan ilmu semata-mata.
Manakala orang yang niatnya rosak, dia tidak menjadikan beramal dengan ilmu
sebagai matlamat dia mencari ilmu tersebut.
Seorang yang ikhlas dalam menuntut
ilmu juga akan menjadi bertambah takut kepada Allah, mempunyai takwa dalam
dirinya sehingga melaksanakan segala tuntutan agama dalam kehidupan seharian
serta menjauhi perkara-perkara yang dilarang. Ini sebagaimana firman Allah,
“Sesungguhnya yang yang takut kepada Allah di antara hambaNya hanyalah orang
yang berilmu” (Surah Fathir: 28)
Sumber - Dr. Fathul Bari Mat Jahya
No comments:
Post a Comment